
Beszámolóm alapja az önkormányzati törvény, Szegvár Nagyközség Önkormányzatának SzMSz-e és a ciklus elején megfogalmazott polgármesteri koncepció.
Az SzMSz a polgármester főbb feladatait az alábbiakban határozza meg:
– a település fejlődésének elősegítése
– a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás
– az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása
– a demokratikus helyi hatalomgyakorlás megvalósítása, és segítése, a közakarat érvényesülésének biztosítása
– a nyilvánosság megteremtése, helyi fórumok szervezése
– a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, a hatékony együttműködési formák kialakítása
– kapcsolattartás a helyi pártok vezetőivel
– a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának a megszervezése
– a települési képviselők, tanácsnokok, bizottsági elnökök munkájának a segítése
– az önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése
– polgármesteri hivatal irányítása
– képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása
– az önkormányzat gazdálkodása szabályszerűségének biztosítása
– a gazdasági program és a költségvetés tervezetének a képviselő-testület elé terjesztése
– a helyi önkormányzat költségvetésének a végrehajtása
– kötelezettséget vállalása az önkormányzat nevében külön önkormányzati rendeletben foglaltak szerint
A képviselő-testület működése
A képviselő-testület a 2002-2006. évi választási ciklusban változatlan összetételben működött. A 2002-ben megválasztott alpolgármester zavartalanul, folyamatosan látta el feladatát, mely elsősorban a polgármester távolléte alatti helyettesítését, a bizottságok munkájában való részvételt jelentette. Szegvár Nagyközség Képviselő-testülete a beszámolási időszakban az évenként elfogadott munkatervének megfelelően rendes, ezen túlmenően halaszthatatlan ügyekben rendkívüli testületi üléseken döntött a nagyközség életét érintő ügyekben. Testületi ülés határozatképtelenség miatt nem maradt el.
A képviselő-testületi ülések számát, a képviselők részvételét az alábbi táblázat tartalmazza.
Képviselők részvétele a testületi üléseken:
(A táblázatban a munkaterv szerinti rendes és a munkaterven felüli rendkívüli ülések is szerepelnek. A rendkívüli ülések egy részének összehívása a feladat sürgőssége miatt olyan rövid idő alatt történt, hogy annak időpontjára a képviselők egy része már nem tudta szabaddá tenni magát, s esetleg ezért magasabb a távollétük száma.)
Képviselő neve | 2003 (14 ülés) | 2004. (15 ülés) | 2005. (13 ülés) | 2006. július 27-ig (9 ülés) | Összesen (51 ülés) |
Jelen-Távol | Jelen-Távol | Jelen-Távol | Jelen-Távol | Jelen-Távol | |
Szenczi Sándorné | 14- | 14-1 | 13- | 8-1 | 49-2 |
Bába Miklós | 12-2 | 12-3 | 10-3 | 8-1 | 42-9 |
Bárány Józsefné | 12-2 | 15- | 13- | 8-1 | 48-3 |
Bucsányi László | 13-1 | 13-2 | 10-3 | 6-3 | 42-9 |
Csatordai Ferenc | 14- | 14-1 | 11-2 | 8-1 | 47-4 |
Gémes László | 11-3 | 12-3 | 10-3 | 8-1 | 41-10 |
ifj. Kovács Béla | 14- | 14-1 | 11-2 | 8-1 | 47-4 |
Kádár György | 13-1 | 12-3 | 10-3 | 8-1 | 43-8 |
Kútvölgyi Zsófia | 12-2 | 13-2 | 10-3 | 4-5 | 39-12 |
Lukács Istvánné | 13-1 | 13-2 | 13- | 9- | 48-3 |
Nagy Sándor | 14- | 15- | 13- | 9- | 51- |
Puskásné Halál Ágnes | 14- | 12-3 | 10-3 | 6-3 | 42-9 |
R. Nagy Mihály | 14- | 15- | 13- | 7-2 | 49-2 |
Szabó Tibor | 14- | 14-1 | 10-3 | 8-1 | 46-5 |
A képviselő-testület tagjaira az első években a nagyfokú konszenzuskészség volt jellemző. Ez a 2004-2006. években már kevésbé volt tapasztalható, egyre gyakoribbá váltak a kemény, olykor durva hangú viták, ami megnehezítette a közös munkát. Előfordult, hogy az érveket a helyi szempontok helyett politikai meggyőződés vagy egyéni érdek motiválta. Ennek ellenére a jelentős, fontos döntések meghozatalánál általában sikerült legalább kompromisszumra jutnunk. A törvényi kötelező feladatainkat anyagi lehetőségeinkhez mérten jó színvonalon láttuk el, alapfeladatainkban pénzügyi okokból fennakadás nem volt.
A Polgármesteri Hivatal munkatársainak közreműködésével évenként előkészítettük és benyújtottuk a képviselő-testület munkatervét. Az elfogadott munkaterv végrehajtása minden évben rendben megtörtént. A két ülés között a polgármester intézkedéseiről írásos beszámoló került a testület elé. Az önkormányzati rendeletek, testületi határozatok határidőben történő végrehajtásáról szintén az ülésekre elkészített testületi anyagban találták meg a polgármester beszámolóját a képviselők.
Bizottságok
A képviselő-testület tagjaiból öt bizottság alakult. A bizottságokban tartalmas, színvonalas munka folyt. Profiljának megfelelően mind az öt kiváló teljesítményt nyújtott.
– Nagyszerűen felkészült, kiváló vezetői képességekkel rendelkező, korrekt, határozott, ítéleteiben pártatlan, emberi tartásában példamutató és megfontolt vezető irányítása mellett működött a kulcsfontosságú Pénzügyi Bizottság. Körültekintő, minden fontos területre kiterjedő figyelmüknek is köszönhető a település (anyagi nehézségek ellenére is) zavartalan működése. Valamennyi intézményünk gazdálkodásának szakszerű felülvizsgálatával hozzásegítették az önkormányzatot az intézmények racionális működési feltételeinek kialakításához, a gazdálkodási nehézségek áthidalásához.
– A Mezőgazdasági és Településfejlesztési Bizottság vezetője és tagjai, akik maguk is szoros szálakkal kötődnek a mezőgazdasághoz és ezáltal a település mindennapjaihoz, jó lokálpatriótaként folyamatos és tartalmas munkát végeztek saját területükön. Tevékenységük folytán nyílt lehetőségünk olyan fejlesztésekre, amelyek az itt élők összefogásával, az Ellátó Szervezet és a civilek közös munkájával jöhetett létre. A bizottság elnöke és tagjai saját munkájukkal és gépi felszerelésükkel tevőlegesen is nagymértékben hozzájárultak ezekhez az eredményekhez. Nagyszerű együttműködést alakítottak ki a Faluvédő- és Szépítő Egyesülettel is, közös munkájuknak köszönhető az eredmények látványos javulása.
– Az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság sok éves szervezési tapasztalattal, nagy munkabírással és jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkező vezetője, valamint a kultúra, a sport és a közösségi élet területén aktívan tevékenykedő tagjai nagy hozzáértéssel és elkötelezettséggel irányították ilyen vonatkozásban a falu életét. Sok tartalmas és nagy tömegeket megmozgató rendezvényünk szervezése mellett nem hanyagolták el a kisebb létszámú csoportok igényeinek kielégítését sem. Minden rendezvény szervezésének megkezdése előtt tájékozódtak az itt élők igényeiről, s a megvalósításban messzemenően figyelembe vették azokat ugyanúgy, mint a korábbi tapasztalatokat. A helyi civil szervezetek munkájában is aktívan részt vettek.
– Komoly szociális érzékenységű tagokból állt az Egészségügyi és Szociális Bizottság. Munkájuk eredményességéhez nagymértékben hozzájárult a bizottság elnökének szakmai felkészültsége és empatikus magatartása. A rászorulókat érintő döntéseiket körültekintően, a körülmények alapos vizsgálata után hozták meg. Jó munkakapcsolatban dolgoztak együtt a gyermekintézmények hasonló területen dolgozó szakembereivel és a Családsegítő Szolgálattal. A falu polgáraival kialakított közvetlen emberi kapcsolataiknak köszönhetően gyakran kerültek látókörünkbe olyan esetek, amelyekben segíteni tudtunk, s amelyek az érintettek tehetetlensége vagy szemérmessége miatt a bizottság nélkül esetleg rejtve maradtak volna az önkormányzat szakemberei előtt.
– Az Ügyrendi Bizottság, amelynek működtetése a választott tisztségviselők vagyonbevallási kötelezettsége miatt kötelező, a tapasztalt elnök irányítása mellett jogász tagja szaktudását is kamatoztathatta. Az ő feladatuk kevésbé látványos, de igen fontos az önkormányzat életében. Feladatukat, lelkiismeretesen, nagy hozzáértéssel és pontosan látták el.
A bizottságok munkájáról az alábbi táblázat szolgáltat számszerű adatokat:
2003.
Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság | Mezőgaz- dasági, Környezet- védelmi és Település- fejlesztési Bizottság | Egészség- ügyi, Szociális és Segélyezési Bizottság | Pénzügyi Bizottság | Ügyrendi Bizottság | |
Ülések száma: | 8 | 7 | 13 | 8 | 5 |
Határozatok száma: | 26 | 19 | 425 | 72 | 19 |
2004.
Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság | Mezőgaz- dasági, Környezet- védelmi és Település- fejlesztési Bizottság | Egészség- ügyi, Szociális és Segélyezési Bizottság | Pénzügyi Bizottság | Ügyrendi Bizottság | |
Ülések száma: | 11 | 6 | 14 | 13 | 6 |
Határozatok száma: | 16 | 18 | 425 | 66 | 16 |
2005.
Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság | Mezőgaz- dasági, Környezet- védelmi és Település- fejlesztési Bizottság | Egészség- ügyi, Szociális és Segélyezési Bizottság | Pénzügyi Bizottság | Ügyrendi Bizottság | |
Ülések száma: | 8 | 7 | 9 | 7 | 6 |
Határozatok száma: | 20 | 22 | 392 | 63 | 16 |
2006. júliusig
Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság | Mezőgaz- dasági, Környezet- védelmi és Település- fejlesztési Bizottság | Egészség- ügyi, Szociális és Segélyezési Bizottság | Pénzügyi Bizottság | Ügyrendi Bizottság | |
Ülések száma: | 4 | 3 | 9 | 5 | 4 |
Határozatok száma: | 16 | 8 | 208 | 34 | 12 |
Összesen:
Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság | Mezőgaz- dasági, Környezet- védelmi és Település- fejlesztési Bizottság | Egészség- ügyi, Szociális és Segélyezési Bizottság | Pénzügyi Bizottság | Ügyrendi Bizottság | |
Ülések száma: | 31 | 23 | 45 | 33 | 21 |
Határozatok száma: | 78 | 67 | 1450 | 235 | 63 |
Az elfogadott önkormányzati rendeletek, a hozott határozatok, a közmeghallgatások száma:
2003. | 2004. | 2005. | 2006. július 27-ig | Összesen | |
Önkormányzati rendeletek | 25 | 25 | 29 | 15 | 94 |
Határozatok | 238 | 234 | 231 | 121 | 824 |
Közmeghallgatások | 2 | 1 | 1 | – | 4 |
A 2003-ban megtartott közmeghallgatások témáját a 2003. évi költségvetés tervezete, az egészségház orvosok által történő megvásárlásának lehetősége, az önkormányzat kisbuszának igénybevétele a beutaltak fürdőbe szállítása céljából, a szabadidőpark létrehozása, az állattartási rendelet tervezetének ismertetése képezte.
2004-ben Szegvár Nagyközség új rendezési terve, az orvosi ügyelet rendszerének átszervezése az uniós jogszabályoknak megfelelően, a szennyvízberuházás előkészítésének ismertetése volt a közmeghallgatás témája.
2005-ben a 2005. évi gazdálkodást és a helyi önkormányzati intézmények életének alakulását, a képviselő-testület 2005. évi tevékenységét, a 2006. évi költségvetési koncepciót, a csapadékvíz-elvezetést javító beruházást vitattuk meg, ezenkívül tájékoztatás hangzott el a Szentes Kistérség Többcélú Társulása megalakulásáról, tevékenységéről.
A személyes találkozások között minden fontos közérdekű tudnivalóról írásos tájékoztatót juttattunk el minden lakásba. A helyi televízió (Civil TV) adásainak beindulása óta ezt a fórumot is gyakran használjuk a fontos információk lakosokhoz történő eljuttatása érdekében. Ennek jelentőségét (és így az összefogás erejét) a 2006. évi árvíz idején tapasztaltuk meg igazán, hiszen segítségével friss információk azonnali továbbítására, a lakosság megnyugtatására és a védekezés gyors megszervezésére nyílt lehetőségünk.
Az internetezők számának növekedésével, különösen a szélessávú internet-hálózat kiépítésével egyenes arányban nő a lakosok tájékoztatásában a Szegvár honlap jelentősége. Különösen fontos, hogy ennek segítségével az információáramlás kétirányúvá tehető, tehát nem csak a lakosok felé, de az itt élőktől az önkormányzat felé is azonnal eljuttathatók a közérdekű tudnivalók.
A helyi újság is fontos szerepet tölt be a lakosság és a polgárok közötti kommunikációban. A Szegvári Napló is lehetőséget nyújt mindkét fél számára a fontos közérdekű írások közlésére, hozzájárulva ezzel a sokoldalú információáramlás biztosításához.
Nem elhanyagolható szerepet játszik a testületi határozatok végrehajtásában, a falu lakói ügyes-bajos dolgainak intézésében, az intézmények gazdálkodásának segítésében és koordinálásában, a szociális támogatási rendszer és az önkormányzati vagyon működtetésében, az ingatlanok karbantartásában, a forrásszerzésben, a kisebb beruházások előkészítésében és kivitelezésében, a közterületek gondozásában, a lakosság informálásában, egyszóval a falu életében a Polgármesteri Hivatal és annak Ellátó Szervezete. A hivatal vezetését nagy tapasztalattal és komoly szakmai felkészültséggel, empátiával és konszenzuskészséggel végzi a falu jegyzője, aki nem csak kollégáival, a képviselő-testülettel, de a falu lakóinak döntő többségével is remekül együtt tud működni. Mind a hivatal kollektívája, mind pedig a kis állandó létszámmal és időszakonként közmunkásokkal működő Ellátó Szervezet feladatát lelkiismeretesen és színvonalasan végzi az irányítása alatt.
Pénzügyi, gazdálkodási helyzet
Minden év novemberében tárgyalta képviselő-testületünk a következő év költségvetési koncepcióját. Számba vette a feladatokat, felmérte a lehetőségeket, fontossági sorrendet állított fel. Ez képezte az alapját a januárban, februárban előterjesztett és két fordulóban elfogadott éves önkormányzati költségvetésnek.
A költségvetés időarányos teljesítéséről augusztusban és novemberben beszámolót fogadott el a testület. A gazdálkodás féléves értékelése alkalmat adott a szükséges takarékossági intézkedések megtételére.
Az éves költségvetési beszámolót a következő év márciusában tárgyaltuk, s minden esetben elfogadtuk. Ebben a ciklusban az itt felsorolt dokumentumok elkészítése zavartalanul, zökkenőmentesen történt, hiszen a gazdálkodási osztály élén végre jól felkészült, nagy munkabírású, rendkívül pontosan és lelkiismeretesen dolgozó vezető áll. Kiváló az együttműködés közte és a jegyző között, ami a hatékony munka szempontjából igen fontos. Ez a helyzet a polgármester és a képviselő-testület számára egyaránt megnyugtató.
Gazdálkodásunk törvényessége fölött az Állami Számvevőszék mellett a 2005. évtől a Szentes Kistérségi Társulás keretében a jogszabályi elvárásoknak és az önkormányzati igényeknek egyaránt megfelelő belsőellenőrzés őrködik, amely éves munkaterv szerint folyamatosan és megbízhatóan működik. A gazdálkodást szabályozó dokumentumok frissítése révén szabályzataink naprakészek.
Az Állami Számvevőszék munkatervében évről évre szerepel az állami támogatások igénylésének, a leutalt pénzek felhasználásának ellenőrzése, a létszámváltozásokból adódó eltérések korrekciójának elrendelése. Az intézményi létszámcsökkenések miatti normatíva visszafizetési kötelezettségünknek minden esetben határidőben eleget tettünk.
Az önkormányzat számlavezetésére pályázatot írtunk ki. A testület döntése alapján ezt a feladatot az adott választási ciklusban a Szegvár és Vidéke Takarékszövetkezet látja el.
Az önkormányzatok állami finanszírozása nem nyújt elegendő fedezetet a települések zavartalan működtetéséhez. Szegvár Nagyközség önkormányzata is kénytelen folyamatosan intézkedéseket tenni saját bevételei növelésére, a bevételek és kiadások különbözetének (forráshiány) csökkentésére. Kiadásaink igen jelentős hányadát a bérek, járulékaik és a szociális támogatások teszik ki, s ezek mértékét jogszabály határozza meg. A kiadások jelentős csökkentésére a intézményi hálózat korábbi átszervezése (tagóvodák, tagiskola bezárása, Kht. megszüntetése) miatt ma már kevés a lehetőség. Az ellátottak számának fogyását természetesen szigorúan követi az alkalmazotti létszám csökkentése, amely eddig megoldható volt az idősebb dolgozók nyugdíjazásával.
A kiadások szűkítése mellett a bevételek növelése révén csökkenthető a település forráshiánya. Ennek egyik módja, hogy jól elkészített költségvetésre épített, átgondolt, precíz pályázat benyújtása révén a központi költségvetésből e célra elkülönített keretből szerzünk póttámogatást. Ezt minden évben megtette a képviselőtestület, az eredmény az alábbi táblázatban olvasható (Polgármesteri Hivatal, Belügyminisztérium, ÖNHIKI). E sikeres pályázatok nélkül nem tudtuk volna biztosítani a település zavartalan működését, a fejlesztések, beruházások finanszírozását. A pályázatok elkészítése, siker esetén szabályszerű felhasználása, a támogatások pontos elszámolása rengeteg többletfeladatot és komoly felelősséget ró a Polgármesteri Hivatal és az intézmények vezetőire, dolgozóira.
Sikeres pályázatainkat tartalmazzák az alábbi táblázatok
a 2002-2006. évekre vonatkozóan éves bontásban.
Az Önkormányzat és az intézmények nyertes pályázatai
2002-2006. I. félév
2002. |
Polgármesteri Hivatal
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Csongrád Megyei Önkormányzat | Testvér települési kulturális program | 100 000 Ft |
Oktatási Minisztérium | SZAK 2001 pályázat Közoktatási Intézmény átvil. | 200 000 Ft |
NKÖ Minisztériuma | Szakember továbbképzés támogatás. (EKI) | 60 000 Ft Ft |
Biztonságos Magyarország Közal. | Jelző-riasztó rendszer kiépítése | 1 000 000 Ft |
Fogyatékosok Esélye Közalap | Akadálymentes WC kialakítása MH | 2 993 000 Ft |
Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium | Szegvár központjában lévő piac felújítása | 8 227 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács | CÉDA: Piac felújítása | 4 114 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács | CÉDA. Út: Galamb, Móra, Rákóczi | 3 618 000 Ft |
Belügyminisztérium | ÖNHIKI | 41 592 000 Ft |
Nemzeti Kulturális Alapprogram | Kossuth-emléknap megrendezése | 595 000 Ft |
BM Katasztrófavédelmi Felügyelet | Tűzoltó Egyesület működése | 100 000 Ft |
Informatikai és Hírközlési Minisztérium | Önkormányzati informatika, infrastruktúra fejlesztése | 1 768 000 Ft |
Összesen: | 64 367 000 Ft |
Forray Máté Általános Iskola
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Oktatási Minisztérium | Mérési, értékelési program | 29 029 Ft |
Csongrád Megyei Önkormányzat | Kék-túra tábor útiköltség támogatása | 70 000 Ft |
Mobilitás Ifjúsági Szolgálat | Kék-túra tábor támogatása | 210 000 Ft |
Apácai Alapítvány | Apáczai díj | 30 000 Ft |
Szegvár Nagyközségért Közalapítvány | Horgásztábor támogatása | 135 000 Ft |
Csongrád Megyei Közoktatási Közalapítvány | Könyvtárfejlesztési pályázat | 100 000 Ft |
Csongrád Megyei Közoktatási Közalapítvány | Iskola, sportudvar felújítása | 250 000 Ft |
Összesen: | 824 029 Ft |
Napközi-otthonos Óvoda
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Mobilitás Ifjúsági Szolgálat | „Legyen köztünk híd” program | 140 000 Ft |
Mobilitás Ifjúsági Szolgálat | „Előttünk az élet” gyermekprogram | 300 000 Ft |
Összesen: | 440 000 Ft |
Egyesített Közművelődési Intézmény
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Magyar Soros Alapítvány | Információhordozók Könyvtár | 100 000 Ft Ft |
Somogyi Könyvtár (lebonyolító) | Érd. növ. támogatás Könyvtár könyv | 78 420 Ft Ft |
NKÖ Minisztériuma | Érdekeltségnövelő MH függöny | 400 000 Ft |
Környezetvédelmi Minisztérium | Jeles Napok pályázat Művelődési Ház | 100 000 Ft |
Mobilitás Ifjúsági Szolgálat | Drogellenes program Művelődési Ház | 200 000 Ft |
Mobilitás Ifjúsági Szolgálat | Drogellenes program Művelődési Ház | 150 000 Ft |
Csongrád Megyei Önkormányzat | Drogellenes program Művelődési Ház | 50 000 Ft |
Csongrád Megyei Önkormányzat | Én ezt tudom program Művelődési Ház | 50 000 Ft |
Nemzeti Kulturális Alapprogram | Dobbantó Néptánc Együttes támogatása | 200 000 Ft |
Nemzeti Kulturális Alapprogram | Szakmai eszköz beszerzés Művelődési Ház | 60 000 Ft |
Nemzeti Kulturális Alapprogram | Művelődési csoportok tevékenysége | 150 000 Ft |
Összesen: | 1 538 420 Ft |
Intézmények összesen 2002. évben: 67 169 449 Ft
Éves költségvetési induló főösszeg: 411 656 000 Ft
2003. |
Polgármesteri Hivatal
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Csongrád Megyei Közoktatási Közalapítvány | Taneszköz fejlesztés (Iskola, óvoda) | 400 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács | VIS-Maior támogatás hóeltakarítás | 2 414 745 Ft |
FVM 71124 VFC | Szegvár községközpont felújítása | 15 192 000 Ft |
FVM 71125 VFC | Piac felújítása | 1 845 750 Ft |
CSM.Ter.fejl.Tanács CD-23 | CÉDE pályázat Piac felújítása | 923 375 Ft |
NKÖM F-KÉPZ | Művelődési szakember továbbképzés | 60 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács CD-22 | Temetői út és parkoló építés | 3 652 600 Ft |
FVM | Földút javítás, ároktisztítás | 811 104 Ft |
Szegvár Nagyközségért Közalapítvány | Földút javítás, ároktisztítás | 1 031 174 Ft |
Pénzügyminisztérium | Újfalusi Iskola WC építés | 6 000 000 Ft |
Belügyminisztérium | ÖNHIKI | 35 811 000 Ft |
Belügyminisztérium | Működésképtelen támogatás | 2 500 000 Ft |
Összesen: | 70 641 748 Ft |
Napközi-otthonos Óvoda
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Csongrád Megyei Közoktatási Alapítvány | Innovációs program | 200 000 Ft |
Összesen: | 200 000 Ft |
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium | Családtervezési program | 170 000 Ft |
Összesen: | 170 000 Ft |
Forray Máté Általános Iskola
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Apáczai Alapítvány | Apáczai díj | 30 000 Ft |
Összesen: | 30 000 Ft |
Egyesített Közművelődési Intézmény
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
NKÖM Somogyi Könyvtár | Érdekeltségnövelő pályázat | 130 000 Ft |
NKÖ Minisztérium | Felzárkóztató pályázat könyvre | 50 000 Ft |
NKA Igazgatósága | Alkotó táborok megvalósítása | 150 000 Ft |
NKÖ Minisztérium | Érdekeltség növelő támogatás, fénytechnika Művelődési Ház | 200 000 Ft |
ISM KAB-ES-02 | Drogpályázat | 200 000 Ft |
NKA Igazgatósága | Eszközfejlesztés, projektor pályázat | 400 000 Ft |
ISM KAB-PP-02 | Eszterlánc II. Drogpályázat | 150 000 Ft |
GYISM IFJ-TÁ-03 | Túlélőtábor | 157 500 Ft |
GYISM IFJ-ÉR-03 | József és testvérei programsorozat | 550 000 Ft |
NKÖM Gazdasági Főosztály | Könyvtár felújítása | 1 900 000 Ft |
Összesen: | 3 887 500 Ft |
Intézmények összesen 2003. évben: 74 929 248 Ft
Éves költségvetési induló főösszeg: 511 580 000 Ft
2004. |
Polgármesteri Hivatal
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács CÉDE | VIS-Maior támogatás hóeltakarítás | 538 000 Ft |
Munkaügyi Központ | Közhasznú munka támogatása | 4 098 000 Ft |
Munkaügyi Központ | Közhasznú munkatámogatása CKÖ | 34 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács CÉDE | Járdaépítés | 1 401 000 Ft |
NKÖM Felnőttképzés | Szakember továbbképzési támogatás (EKI) | 60 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács TERKI | Községi utak felújítása | 4 391 000 Ft |
FVM | Iskolatej program | 285 000 Ft |
Nagyközségért Közalapítvány | Karácsonyi díszkivilágítás | 300 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács TERKI | Újfalusi Iskola felújítása (2004-es) | 4 805 000 Ft |
Belügyminisztérium | ÖNHIKI | 36 610 000 Ft |
Belügyminisztérium | Működésképtelen Támogatás | 2 000 000 Ft |
Miniszterelnöki Hivatal | Turisztikai táblák | 1 823 000 Ft |
Összesen: | 56 345 000 Ft |
Forray Máté Általános Iskola
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Apáczai Alapítvány | Apáczai díj | 30 000 Ft |
Csongrád Megyei Közoktatási Alapítvány | Taneszköz fejlesztés (iskola) | 498 000 Ft |
Összesen: | 528 000 Ft |
Egyesített Közművelődési Intézmény
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
NKÖM Somogyi Könyvtár | Érdekeltségnövelő pályázat könyv | 130 000 Ft |
NKA Igazgatósága | Könyvtár bútorbeszerzés | 190 000 Ft |
NKA Igazgatósága | Művelődési közösségek támogatása | 400 000 Ft |
NKA Igazgatósága | Dobbantó Néptánc Együttes támogatása | 250 000 Ft |
GYISM Mobilitás | Szabad a pálya klubnapok támogatása | 120 000 Ft |
Művészeti és Szabadműv. Alap | Népművészeti ismeretterjesztés | 80 000 Ft |
Összesen: | 1 170 000 Ft |
Intézmények összesen 2004. évben: 58 043 000 Ft
Éves költségvetési induló főösszeg: 557 588 000 Ft
2005. |
Polgármesteri Hivatal
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Munkaügyi Központ | Közhasznú munka támogatása | 5 335 000 Ft |
Munkaügyi Központ | Közhasznú munka támogatása CKÖ | 499 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács CÉDE | Erőgép beszerzése | 4 286 000 Ft |
NKÖM F-KÉPZ | Szakember továbbképzési támogatás (EKI) | 60 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács TERKI | Községi utak felújítása, padkázása | 3 015 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács TERKI | Csapadékvíz-elvezető árkok felújítása | 1 949 000 Ft |
FVM | Iskolatej program | 1 704 000 Ft |
Belügyminisztérium | ÖNHIKI | 17 047 000 Ft |
Belügyminisztérium | Működésképtelen Támogatás | 5 000 000 Ft |
Magyarországi Cigányokért Közalapítvány | CKÖ kulturális program | 150 000 Ft |
Oktatási Minisztérium | SZAK 2004. intézményell. pályázat | 176 000 Ft |
Mobilitás Pályázati Igazgatóság | Ezüstnet pályázat | 300 000 Ft |
Belügyminisztérium | Létszámleépítés pályázat | 996 000 Ft |
Összesen: | 40 517 000 Ft |
Forray Máté Általános Iskola
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Apáczai Alapítvány | Apáczai díj | 30 000 Ft |
Csongrád Megyei Közoktatási Közalapítvány | Lengyel táborozás pályázat | 289 000 Ft |
TEMPUS Közalapítvány | „Útravaló” ösztöndíj program | 60 000 Ft |
Összesen: | 379 000 Ft |
Egyesített Közművelődési Intézmény
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
NKÖM Somogyi Könyvtár | Könyvtár Érdekeltségnövelő könyv | 152 000 Ft |
NKÖM Somogyi Könyvtár | MH Érdekeltségnövelő légkondicionálás | 280 000 Ft |
NKÖ Minisztérium | Könytár Gyermekfoglalkozások | 150 000 Ft |
Informatikai és Hírközlési Minisztérium | MH, Könyvtár e-Magyarország Pont | 255 000 Ft |
GYISM Mobilitás | MH „Szabad a pálya” klubnapok | 70 000 Ft |
GYISM Mobilitás | MH „Szabad a pálya” klubnapok | 120 000 Ft |
GYISM Mobilitás | „Flashback” Drogellenes pályázat | 400 000 Ft |
Művészeti és Szabadműv. Alap | Népművészeti ismeretterjesztő előadás | 80 000 Ft |
Összesen: | 1 507 000 Ft |
Napközi-otthonos Óvoda
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Csongrád Megyei Közoktatási Közalapítvány | Eszközbeszerzés pályázat | 150 000 Ft |
Apor Vilmos Főiskola | Főiskolai szakmai gyakorlat | 19 000 Ft |
Összesen: | 169 000 Ft |
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Informatikai és Hírközlési Minisztérium | INO, e-Magyarország Pont | 206 000 Ft |
Összesen: | 206 000 Ft |
Intézmények 2005. évben összesen: 42 778 000 Ft
Éves költségvetési induló főösszeg: 612 354 000 Ft
2006. I. félév |
Polgármesteri Hivatal
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
Központi költségvetés | Prémium évek program | 475 000 Ft |
Központi költségvetés | ÖNHIKI | 38 282 000 Ft |
Munkaügyi Központ | Közhasznú foglalkoztatás | 1 423 000 Ft |
Munkaügyi Központ | Közbeszerzési képzés támogatása | 83 000 Ft |
FVM Iskolatej program | Iskolatej | 356 000 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács | TERKI szúnyoggyérítés | 3 501 840 Ft |
Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács | TERKI buszvárók építése | 3 151 000 Ft |
TRFC | Szúnyoggyérítés TRFC 2005. évi. | 363 000 Ft |
Összesen: | 47 634 840 Ft |
Forray Máté Általános Iskola
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
TEMPUS Közalapítvány | Hátrányos helyzetű tanulók támogatása | 90 000 Ft |
NKA eszközpályázat | Eszközbeszerzés | 250 000 Ft |
Apáczai Alapítvány | Apáczai díj | 30 000 Ft |
Összesen: | 370 000 Ft |
Egyesített Közművelődési intézmény
Támogató | Pályázati cél | Összeg |
NKÖ Minisztérium | Könyvtári könyvek | 105 000 Ft |
NKÖ Minisztérium | Székek cseréje | 233 000 Ft |
NKA | Otthon-biztonság pályázat | 250 000 Ft |
NKÖ Minisztérium | Közművelődési dolgozók továbbképzése | 68 000 Ft |
Összesen: | 656 000 Ft |
Intézmények 2006. I. félévi összesen 48 660 840 Ft
Éves költségvetési induló főösszeg: 584 872 000 Ft
Önkormányzatunk 124 nyertes pályázata (a beadottak száma ennek több, mint a kétszerese) révén mintegy 289 millió Ft-tal nőtt az önkormányzat bevétele 2002-2006. első félévének végéig.
A kisebb összegű támogatások között vannak olyanok, amelyekhez nem kellett önerő, de a többihez általában 5%-tól 30%-ig kellett saját forrást biztosítani, néhány esetben csak 50%-os volt a támogatás. A fejlesztések költsége természetesen a pályázaton nyert támogatás és az önkormányzat által biztosított önerő összege, tehát évenként jóval több, mint a táblázatokban olvasható pályázati pénzek.
Szegváron mára gyakorlatilag a kommunális adó az egyetlen forrása a pályázati önerőnek, hiszen a gázprivatizációból származó összeget egyrészt a szennyvízberuházás előkészítése (tervek, pályázatok elkészítése, stb.), másrészt a négy év alatti fejlesztések pályázati önereje szinte teljesen felemésztette. Ha a szennyvízberuházásra benyújtott pályázatunk sikerrel jár, a megnyert összeg ezeket a költségeket is tartalmazza, tehát ismét felhasználható lesz további fejlesztésekhez. Mi és a hozzánk hasonló gazdasági feltételekkel rendelkező önkormányzatok fejleszteni gyakorlatilag csak a nyertes pályázataik révén tudnak, így csak azokat a területeket, amelyekre találnak pályázati lehetőséget. Terveink, koncepciónk valóra váltásának ez gyakran igen komoly akadálya, hiszen előre nem tudjuk, mihez is nyerhetünk majd a saját kevés fejlesztési keretünkhöz külső forrást.
Az itt olvashatóknál természetesen sokkal többször próbálkoztunk, de aki pályázott már, az tudja, hogy a benyújtottaknak csak egy részét támogatják. Forráshiányra hivatkozva utasították el pályázataink egy részét.
Szép kész anyagaink vannak a szennyvíz- és csapadékvíz-elvezető rendszer megépítésére (az ezekre benyújtott közös pályázatunk most sikerrel kecsegtet), a falu központjának rekonstrukciójára (2003), a lapos tetős épületek (Művelődési Ház, Egészségház, Polgármesteri Hivatal, önkormányzati bérlakások épületei) magas tetővel történő ellátására, teljes felújítására (2003.), a Kurca sétányra (2000.), a Központi Iskola felújítására (2004.), a Központi Óvoda bővítésére és felújítására, a Kórógyszentgyörgytől a gáz-cseretelepig tervezett elkerülő útra, a kerékpárút Újfalusi szakaszának megépítésére, a sportpálya és épületeinek felújítására, a Polgármesteri Hivatal akadálymentesítésére.
Ha lehetőség nyílik e célokra a forrásszerzésre, ezek terveivel, a kész pályázati dokumentációk minimális aktualizálásával azonnal lehet próbálkozni.
Kész tervek nélkül a rövid pályázati határidők miatt a próbálkozás is lehetetlen, ezért helyezett képviselő-testületünk nagy hangsúlyt arra, hogy minél több jó terv készüljön. Természetesen ez is komoly kiadást jelent, de sikeres pályázat esetén busásan megtérül.
Szegvár Nagyközség Önkormányzat vagyonváltozása 2002-2005. évben
(ezer Ft)
Megnevezés | 2002. év | 2003. év | 2004. év | 2005. év |
I. Immateriális javak | 6 437 | 2 269 | 7 218 | 5 277 |
II. Tárgyi eszközök | 437 067 | 1 383 176 | 1 595 988 | 1 573 733 |
III. Befektetett pü. eszközök | 30 680 | 29 915 | 30 384 | 24 265 |
IV. Üzemeltetésre átadott eszközök | 6 035 | 100 932 | 101 740 | 98 502 |
A. Befektetett eszközök (I-IV.) | 480 219 | 1 516 292 | 1 735 330 | 1 701 777 |
I. Készletek | 657 | 2 040 | 1 985 | 1 924 |
II. Követelések | 25 433 | 34 811 | 39 285 | 10 281 |
III. Értékpapírok | 9 977 | 0 | 0 | 0 |
IV. Pénzeszközök | 35 024 | 20 200 | 5 406 | 7 763 |
V. Egyéb aktív Pü. elsz. (függő) | 28 479 | 30 842 | 16 603 | 17 668 |
B. Forgóeszközök | 99 570 | 8 7893 | 63 279 | 37 636 |
Eszközök összesen (A. B.) | 579 789 | 1 604 185 | 1 798 609 | 1 739 413 |
D. Saját tőke | 509 633 | 1 547 501 | 1 772 021 | 1 708 652 |
E. Költségvetési tartalék | 39 319 | 31 073 | 2 458 | 5 677 |
I. Hosszú lejáratú kötelezettségek | 0 | 0 | 0 | 0 |
II. Rövid lejáratú kötelezettségek | 6 840 | 5 642 | 4 579 | 5 330 |
III. Egyéb passzív elsz. (függő) | 23 997 | 19 969 | 19 551 | 19 754 |
F. Kötelezettségek összesen (I-III.) | 30 837 | 25 611 | 24 130 | 25 084 |
Források összesen (D, E, F) | 579 789 | 1 604 185 | 1 798 609 | 1 739 413 |
2003. évben a vagyonváltozás oka a befektetett eszközök törvényi előírás szerinti piaci értéken való értékelés.
A nehéz gazdasági helyzetben elkerülhetetlenné vált bizonyos feladatok térségi szinten történő közös ellátása, így 2004-ben megalakult a Szentes Kistérség Többcélú Társulása.
A következő adatok tájékoztatást nyújtanak a kistérségi társulás által a kötelező alapfeladatok egy részének közös ellátására pályázaton 2004-ben elnyert támogatás mértékéről. Ismeretes, hogy 2004-2005-ben a társulásban ellátandó feladatok feltételeinek kialakítása érdekében benyújtott kistérségi közös pályázatunkat 103 023 000 Ft-tal támogatta a központi költségvetés az alábbi megosztásban:
Közoktatás
– Pedagógiai Szakszolgálat működtetése
– Közoktatási intézmények fenntartása
– Iskolabusz működtetése
Összesen: 47 783 000 Ft
Szociális, gyermekjóléti alapellátás
– Házi segítségnyújtás
– Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
– Közösségi ellátások
– Családok átmeneti Otthona
– Gyermekek Átmeneti Otthonának kialakítása
– Helyettes szülői hálózat
Összesen: 10 000 000 Ft
Egészségügyi ágazat
– Központi ügyelet: 17 138 000 Ft
– Belső ellenőrzési társulás: 2 414 000 Ft
– Nyilvános könyvtári feladatok: 11 345 000 Ft
– Kistérségi közigazgatás korszerűsítése: 4 344 000 Ft
Területfejlesztés
– Kurca vízrendszerének rendezéséhez engedélyezési tervek:
10 000 000 Ft
Összesen: 103 024 000 Ft
– Szentes és Csongrád térségének 10 települése, köztük Szegvár együtt 2005-ben az AVOP LEADER-pályázaton 90 millió forintot nyert a kertészkedésből élők termelésbiztonsági feltételeinek kialakítására. Ebből az összegből a gazdák mintaprojektek kialakításának költségeire a közeljövőben pályázat útján kaphatnak támogatást.
– Szentes és Csongrád térségének települései (köztük Szegvár), valamint Mindszent a szélessávú internethálózat kiépítésének költségeire benyújtott pályázatát a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, mint a GVOP Irányító Hatósága 246 millió forinttal, a Belügyminisztérium pedig 50 millió forinttal támogatta. A beruházás még ebben az évben megvalósul.
– A saját bevételek növelésére is rákényszerülnek az önkormányzatok, így a miénk is. Saját bevételeink egy része az önkormányzati ingatlanok bérbeadásából, nagyobb hányada pedig a helyi adókból származik. Az ingatlanok (lakások, termőföld) bérleti díjának meghatározása a környező települések hasonló bevételeinek ismeretében, azokhoz közelítve történt.
Szegváron a kivethető helyi adók közül kommunális és iparűzési adót szed az önkormányzat. A gépjárműadó központi adónem.
Az alábbi táblázat az adómértékek alakulását mutatja a jelenlegi testület működési ideje alatt.
* A központi szabályozás szerint 2002-ig a gépjárműadóból befolyt bevétel 50 %-a, 2003-tól a 100 % maradt önkormányzatunknál.
Kommunális adó ingatlanonként
2002. év | 2003. év | 2004. év | 2005. év | 2006. év | |
0-49 m² | 1 400 Ft / év | 1 400 Ft / év | 2 000 Ft / év | 2 000 Ft / év | 2 000 Ft / év |
50-150 m² | 2 000 Ft / év | 2 000 Ft / év | 3 000 Ft / év | 3 000 Ft / év | 3 000 Ft / év |
150 m² feletti | 3 000 Ft / év | 3 000 Ft / év | 4 000 Ft / év | 4 000 Ft / év | 4 000 Ft / év |
Iparűzési adó
2002. év | 2003. év | 2004. év | 2005. év | 2006. év | |
Vállalkozásonként | Nettó árbevétel 1,7%-a | Nettó árbevétel 1,8%-a | Nettó árbevétel 2%-a | Nettó árbevétel 2%-a | Nettó árbevétel 2%-a |
Gépjármű adó*
2002. év | 2003. év | 2004. év | 2005. év | 2006. év | |
Gépkocsi saját tömeg 100 kg-onként | 700 Ft | 800 Ft | 1 200 Ft | 1 200 Ft | 1 200 Ft |
Tehergépkocsi saját tömeg 100 kg-onként | 700 Ft | 800 Ft | 1 200 Ft | 1 200 Ft | 1 200 Ft |
Pótkocsi raksúly 50%-a után 100 kg-onként | 700 Ft | 800 Ft | 1 200 Ft | 1 200 Ft | 1 200 Ft |
Utánfutó raksúly 50%-a után 100 kg-onként | |||||
Motorkerékpár 2003-ig 150 m³ felett | 2000 Ft / év | 5 000 Ft / év | |||
Motorkerékpár 2004-től saját tömeg 100 kg-onként | 1 200 Ft | 1 200 Ft | 1 200 Ft |
Adót kivetni, a már meglévő adó mértékét növelni nem könnyű feladat, de a működőképesség megőrzése érdekében elkerülhetetlen. Az utóbbi időben sokat javult az adómorál a faluban, egyre kevesebb a kintlévőség. Különösen fontos, hogy a kommunális adót minél nagyobb arányban befizesse a lakosság, hiszen ezt a forráshiányos települések is fejlesztésre fordíthatják (pályázati önerőként felmutathatják) anélkül, hogy ez hátrányosan befolyásolná a forráshiány pótlására elnyerhető állami támogatás mértékét.
Óriási eredmény, hogy az igen szoros pénzügyi állami támogatás és a saját bevételek szűk korlátai ellenére a képviselő-testület és a Polgármesteri Hivatal körültekintő munkájának eredményeként a választási ciklus minden költségvetési évét hitel nélkül zárhattuk. Év végén sem működési, sem fejlesztési hitel nem terhelte az önkormányzatot egyetlen évben sem.
Szociális ellátás
A szociális juttatásokról és a szociális gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló többször módosított 24/1995. (X. 19.) ÖR. számú rendelet szabályozza az ellátások formáit és az ellátás szabályait. A szociális alapellátás keretében – szociális rászorultság esetén – lakásfenntartási támogatás, fűtési támogatás, átmeneti segély, ápolási díj, közgyógy-ellátás, az aktív korú nem foglalkoztatottak rendszeres szociális segélye, köztemetés költsége, temetési segély, a gyermekek részére rendkívüli gyermekvédelmi támogatás állapítható meg. Ezek odaítélésének jogát a képviselő-testület részben a Szociális, Egészségügyi és Segélyezési bizottságra, részben a polgármesterre ruházta át. Sajnos a rászorulók köre nem csökken.
A rászoruló családok lakáshoz jutásának támogatására kamatmentes hitelt nyújthat testületünk. 2002-ben a hitel összegét 300 000 Ft-ra, 2004-ben 400 000 Ft-ra emeltük, s a megnövekedett igény miatt az éves keretet is több évben megpótoltuk.
Az alábbi táblázat a választási ciklusban ily módon támogatott családok számát és az e célra átadott összegeket tartalmazza:
Visszatérítendő lakástámogatásra fordított összege 2002-2006. I. félévig
Év | Éves támogatási összeg | Támogatott családok száma: |
2002. | 5 105 000 Ft | 25 |
2003. | 3 950 000 Ft | 14 |
2004. | 4 370 000 Ft | 13 |
2005. | 4 680 000 Ft | 15 |
2006. I. félév | 3 250 000 Ft | 11 |
Az Oktatási Minisztérium kezdeményezte a Bursa Hungarica ösztöndíj rendszer bevezetését. A rendszer szociális rászorultság alapján, pályázati úton működik. Az önkormányzat a faluból egyetemen vagy főiskolán továbbtanuló fiataljai számára ösztöndíjat adományozhat azok számára, akik szociálisan rászorultak, s a minisztérium ezt kiegészíti az önkormányzat által adományozott összeggel megegyező nagyságú támogatással havi 5000.- Ft-os mértékig. Önkormányzatunk 2001-ben csatlakozott a rendszerhez. 2002-ben 17 fő részére tudtunk ösztöndíjat biztosítani, összesen 600 000.- Ft-ot, 2003-ban 19 fő részére 660 000.-, 2004-ben 12 fő részére 470 000.-, 2005-ben 13 fő részére 460 000.- és 2006-ban 12 fő részére 440 000.- forintot juttattunk e célból összesen.
A szociális étkeztetést igénybe vevők ellátása érdekében a 2002. évben megnyílt Castellum Étteremmel kötöttünk ellátási szerződést, mert innen az ellátottak nagy része el tudja hordani az ebédjét. Természetesen a házhoz szállítás is működik.
A térítési díjak megállapítása a jogszabályokban foglaltak alapján történik.
Az idős családok, egyedülállók terheinek csökkentése érdekében önkormányzatunk a kommunális hulladék elszállításának 2. féléves díját magára vállalta, és évről évre megfizeti a szolgáltatónak a 65 év feletti egyedülállók és a 70 év feletti házaspárok helyett.
Az Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény (EESZI) gondoskodik igény szerint az idős vagy beteg emberek szociális gondozásáról, a bejárók nappali programjáról, étkeztetéséről, egészségügyi ellátásáról. Jelenlegi, jó szakmai és emberi kvalitásokkal rendelkező vezetője munkáját az ellátottakkal, a fenntartóval, az orvosokkal, védőnőkkel, kollégáival és az intézmény működésében fontos más partnerekkel szorosan együttműködve, közmegelégedésre végzi.
A magányosan élő beteg vagy idős emberek biztonságának növelése érdekében az intézmény közreműködésével már évekkel ezelőtt csatlakoztunk a Mindszenti székhelyű jelzőrendszeres házi-gondozáshoz, ahonnan 7 db jelzőkészüléket kaptunk és helyeztünk ki magányosan élő szegváriakhoz. 2005-ben a Szentes Kistérségi Társulás révén 7 újabb készülékkel gyarapodtunk, így jelenleg 14 magányos szegvári idős vagy beteg ember tudja azonnal jelezni, ha bajba kerül, s számíthat azonnali segítségre.
Az INO klubfoglalkozásait igénybe vevő idősek napi kétszeri szállítását az önkormányzat saját autóbuszával megoldja.
Ebben a ciklusban vezettük be a „fürdőjáratot”. Az addig kötelezően csak iskolabuszként működtetett mikrobusz igénybevételével lehetővé vált a fürdőbe kezelésre beutalt betegek ingyenes szállítása, a kezelések időbeli összehangolása.. (A buszt pályázaton nyertük, és 5 évig iskolabuszként kellett működnie.) A visszajelzések alapján biztosan állíthatjuk, hogy ez a megoldás igen hasznos, nagyon megéri az önkormányzati ráfordítást.
A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat működése szervezetté és áttekinthetővé teszi a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátását. A két nagyszerűen felkészült és lelkes fiatal munkatárs szorosan együttműködik a gyermekintézményekkel és a Polgármesteri Hivatal gyámügyi előadójával. A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat saját tevékenységéről évente beszámol a képviselő-testületnek.
Köztudott, hogy a bezárt bölcsőde helyett Családi Napközi gondoskodik 2000. óta a kicsik nappali ellátásáról. Ehhez önkormányzatunk a szülők terheinek csökkentése érdekében családonként igen jelentős összeggel járul hozzá.
Egészségügy
Az egészségügyi ellátást két vállalkozó és egy közalkalmazott háziorvos, és két vállalkozó fogszakorvos biztosítja magas színvonalon. 2006-ban komoly fejlesztést hajtottunk végre az önkormányzat tulajdonában lévő praxis műszerezettségének javítása érdekében.
Az önkormányzat a tulajdonában álló orvosi rendelőket az alapfelszereléssel együtt térítésmentesen bocsátja az orvosok rendelkezésére, a rezsiköltség és a kisebb javítások költségei az orvosokat terhelik, kivéve az önkormányzat által működtetett praxist.
A sürgősségi ügyelet 2005-ben életbe lépett szigorú személyi és tárgyi feltételei miatt önkormányzatunk nem tudta ennek a feladatnak az ellátását a település keretein belül megoldani. A Szentes Kistérségi Társulás keretében, a szentesi Mentőállomással szerződve történik az ügyelet ellátása, de képviselő-testületünk a hétköznap délutáni ügyeleti rendelést fontosnak ítélve, annak költségeit önkormányzati keretből fedezve, ezt a szolgáltatást megtartotta.
Helyileg nem megoldható a foglalkozás-egészségügyi ellátás az intézményeknél, mert orvosaink nem rendelkeznek az ehhez szükséges szakvizsgával. Ezt a törvény által kötelezően előírt feladatot csak vidékről átjáró orvossal tudjuk megoldani.
A szentesi kórház részeként közelmúltban felavatott diagnosztikai osztály reményeink szerint a szegvári betegek színvonalasabb ellátását is biztosítja.
Oktatás
2005-ben mindkét oktatási intézmény vezetője beszámolt az intézményében végzett tartalmi munkáról.
Az óvodában folyó szakmai munka kiváló színvonalú, ehhez az intézmény számára a lehetőségeken belül minden támogatást biztosít az önkormányzat. A szülők és a fenntartó teljes megelégedésére folyik a gyerekek óvodai nevelése. Kiváló vezetői képességgel, nagyszerű szakmai felkészültséggel és emberi tulajdonságokkal rendelkező vezető irányítása mellett jól képzett, lelkes, a régi jól bevált módszerek mellett az újakra is nyitott óvodapedagógusok meleg, gyermekbarát, szeretetteljes környezetet és légkört teremtettek az évek során. Folyamatosan frissítik a csoportszobák esztétikus dekorációját, az udvari játéklehetőségeket.
Rendezvényeiken a családok rendszeresen és nagy számban vesznek részt. A szülőket partnernek tekintik, kiváló az együttműködés az óvoda felnőtt kollektívája és a szülők közössége között. Hangsúlyt helyeznek arra, hogy a szegvári gyermekek is hozzájussanak mindazokhoz a lehetőségekhez, amelyeket városi társaik megkapnak. A beszédfejlesztést jól felkészült logopédus végzi. Kirándulásokra viszik a csoportokat, így is szélesítve a gyermekek látókörét. Az óvodából az iskolába történő átmenet általában zökkenőmentes. Az óvodapedagógusok figyelemmel kísérik kis neveltjeik további útját.
Szükséges az óvoda épületének bővítése, amire ebben a ciklusban anyagiak híján nem kerülhetett sor. Apróbb felújításokat minden évben sikerült megvalósítanunk, de átfogó, az épület egészére kiterjedő felújításra is szükség lesz hamarosan.
Ebben az évben óvodánk neve megváltozott, a Kurca-parti Óvoda nevet vette fel.
Az iskola is gyermekközpontú szemlélettel várja az óvodából ide érkezőket. A fiatal, de sokoldalúan képzett nevelőtestület a tapasztalt, empatikus, önmagával és másokkal szemben is igényes, magas szakmai színvonalra törekvő igazgatónő irányítása mellett tudatosan törekszik arra, hogy az iskolába lépő gyermekek otthonosan érezzék magukat, ugyanakkor a tőlük elvárható legmagasabb szinten teljesítsenek, s megállják helyüket később az életben. Ehhez a nevelőktől minden segítséget megkaphatnak. Kiegyensúlyozott, jó színvonalú nevelő-oktató tevékenység jellemzi az intézményt. A tanulmányi-, sport- és művészeti versenyeken nagy számban és kiváló eredménnyel szerepelnek gyermekeink, de a középiskolákban is szépen megállják helyüket. A szülőkkel való kapcsolat különösen alsó tagozatban, illetve a pályaválasztás közeledtével mintaszerű.
Az Újfalusi iskola teljes felújítása megtörtént, de a másik két épület (Öregfalusi, Új) szintén felújításra szorul. A működési feltételeket évről évre biztosította a képviselő-testület.
A Közoktatási törvény által előírt kötelező felszerelések beszerzése mindkét intézményben lassan a végéhez közeledik. A két oktatási intézmény vonatkozásában több milliós terhet jelentett az évek során az önkormányzat számára. Ugyanez igaz a konyhák esetében a HACCP előírásainak teljesítése miatt. Az intézményvezetők e teher csökkentése érdekében több alkalommal pályázatot nyújtottak be az eszközök beszerzésére.
Minden intézményünkre igaz, hogy az állami finanszírozás a költségeknek csak bizonyos hányadát fedezi, s az önkormányzatnak kell azt igen nagy mértékben megpótolnia.
Kultúra, sport
A község kulturális életét az Egyesített Közművelődési Intézmény, valamint az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság koordinálja. Az intézmény két épületében az ott dolgozó lelkes gárda – amelynek vezetése és tagjai érdeklődési körüket tekintve nagyszerűen egészítik ki egymást – , folyamatosan kínálja a falu lakói felé a rangosabbnál rangosabb kulturális rendezvények sokaságát, szorosan együttműködve a civil szervezetekkel. Ebben a ciklusban sikerült a volt vármegyeház szép barokk épületét is bevonnunk a rendezvények helyszíneként a falu kulturális és közösségi életébe.
Évek óta hagyományos rendezvényeink a Falunapi rendezvénysorozat, valamint a május 1-jei majális. A falu életében kiemelkedő a már hagyományossá váló Civil Nap, amelyet 2006-ban a helyi közösségfejlesztők és az önkormányzat az árvízi „Köszönet Napja” jegyében közösen szervezett meg nagy sikerrel. Hagyománnyá vált az elszármazottak találkozója, amelyet a Szegvári Napló szerkesztőségével közösen ebben a ciklusban két évenként tartottunk meg nagy számú hazalátogató érdeklődő részvételével.
Megújítottuk a település turisztikai marketing tervét, hiszen a falu szép természeti környezete miatt a falusi turizmus komoly kiegészítő jövedelmet biztosíthat az itt élők számára. Gazdag tartalmú anyag készült Szegvár természeti értékeiből, erre alapozva lehet stratégiai tervet készíteni ezek megőrzésére, és sikeres pályázattal bővíteni a helyi turisztikai kínálatot.
Megerősödött testvérkapcsolatunk a lengyelországi Lewin Brzeski városka önkormányzatával és polgáraival. Évről-évre felváltva látogatjuk egymást. Élő a kapcsolat a két település iskoláinak diákjai között is.
Az utóbbi időben az érdeklődés hiánya miatt ráfizetésessé vált a mozi működtetése, ezért önkormányzatunk a bezárás mellett döntött.
A község sport életét a szegvári Sport Egyesület és a Diák Sport Egyesület szervezi. A szegvári Sport Egyesületben labdarúgás, teke-, valamint lovas szakosztály működött 2006. nyaráig, ekkor ugyanis kivált az NB II-ben remekül szereplő tekeszakosztály, önálló tekeklubot alakítva, s így folytatva a versenyzést. A labdarúgó szakosztály nagy számú gyermek szakszerű sportoltatásáról gondoskodik, s ezekkel a gyerekekkel –az edzők színvonalas munkájának köszönhetően- kiváló eredményeket ér el. A felnőttek esetében már nehezebb a munkát és a rendszeres edzést összehangolni. A Diák Sport Egyesület tevékenységéből említést érdemel kiemelkedő teljesítménye miatt a torna, a röplabda és az atlétika szakcsoportok működése. A Diák Sport Egyesületben dolgozó pedagógusok kiemelkedően színvonalas munkát végeznek tanítványaikkal.
Egyesületen kívüli csoportok is működnek településünkön, számuk folyamatosan változik. Közülük a folyamatosan működők tudnak komolyabb eredményeket felmutatni. Önkormányzatunk pályázat útján segíti anyagi támogatással működésüket.
Önkormányzatunk a 2001-ben elfogadott települési Sportkoncepciót 2004-ben megújította, ennek szellemében 2005-től megemelte az éves önkormányzati támogatási keretet. A koncepció figyelemmel kísérése a sporttal foglalkozó mindenkori bizottság feladata.
A Képviselő-testület további feladata lesz a település közművelődési rendeletének megalkotása is.
Egyebek
A kórógyszentgyörgyi óvoda épületében mára mintegy 70 főt foglalkoztat a kecskeméti székhelyű Humán Kft. Képviselő-testületünk e ciklusban az épület korábbi ingyenes használatba adásával egyetértett, az ingyenességet továbbra is fenntartotta, hiszen azoknak az embereknek a munkavállalását teszi ezzel lehetővé, akik csökkent munkaképességük miatt a nehéz napszámos munkát nem tudják vállalni.
Megoldódik a környezetüket zavaró tevékenységet folytató cégek külterületre telepítése. A települési rendezési terv megújítása során kijelöltük a falu Szentes felé eső végén az e célra felhasználható területet, s mostanra minden akadály elhárult a vállalkozások kitelepülése elől. A hely kiválasztásánál döntő szempont volt, hogy a nagy szállítójárművek, amelyek döntő többsége Szentes felől érkezik, ne jöjjenek be a településre.
Tárgyalásokat folytatunk a volt bölcsőde épületének hasznosítására.
Rendőrségünk létszámának növelése sajnos eddig nem sikerült. A közbiztonság javítása érdekében a Képviselő-testület lehetőségeihez mérten igyekezett a Polgárőrség működési feltételeit javítani. Ingyen használatba adtuk számukra az önkormányzat NIVA gépkocsiját, amelyen nagy értékű javítást végeztek a polgárőrök. 2006-ban egy személygépkocsi vásárlása is lehetővé vált a csoport számára. Az egyesületek működéséhez biztosított keretből minden évben kapnak benyújtott pályázatukra némi támogatást.
Szintén a közbiztonság javítása érdekében kezdtük vizsgálni a falu több pontján kiépítendő térfigyelő-rendszer létrehozásának feltételeit.
Az előbb említett pályázható keretből támogatjuk évről-évre többek között a Szép Öregkor Nyugdíjas Klub, a Római Katolikus és a Református Egyház, a Siketek és Nagyothallók Egyesülete, a Mozgáskorlátozottak Egyesülete, a Polgárőrség, a Rendőrség, a Dobbantó Néptánc Együttes, a Sport Egyesület, a Diák Sport Egyesület, a Faluvédő és Szépítő Egyesület, az önálló sport szakosztályok és valamennyi településünkön működő civil szervezet pályázatát.
Szegvár, 2006. augusztus 24.
Szenczi Sándorné
polgármester